פוסט מספר 4 ואחרון מתוך ביקור בהולנד. והפעם: כמה אפשר לחסוך ע”י שילוב טכנולוגיה בצורה נכונה בריטייל?
הרעיון המסדר בהכנסת טכנולוגיה בריטייל הוא חסכון בעלויות כוח אדם. העלות הגדולה ביותר עבור החברות.
העקרונות המשלימים הם לתת את אותה רמת שירות טובה לפחות כמו של בן אנוש ושהטכנולוגיה לא תחליף את בן האנוש אלא תסייע לו להיות יותר יעיל ולתת שירות יותר טוב ויותר מהיר.
אבל תכלס: כמה הטכנולוגיה יכולה בהוצאות כוח אדם?
אמ;לק: המון.
בחנויות שאני בחנתי והתבוננתי, להערכתי שילוב של הטכנולוגיה לצד בני האנוש צמצמה את כוח אדם בכ- 30%.
בואו נדבר במספרים – כמה זה 30% צמצום כוח אדם בחנויות במונחים כספיים? כמה זה משפר את שורה הרווח?
בואו ניקח 3 חברות ריטייל ישראליות: פוקס, קסטרו וגולף.
החברות הללו מדווחות לבורסה ולכן נתוניהן הכספיים פרוסים לפנינו:
נניח ששכר העבודה בחנות מהווה כ- 15% ממחזור המכירות (הנתון נתמך ע”י דיווח של קבוצת קסטרו – היחידה שמדווחת את הנתון הזה). זה נתון מקובל, מוכר ומוסכם בתחום.
מחזור המכירות השנתי של קבוצת פוקס בשנת 2024 עמד על 6.4 מיליארד ₪, רווח נקי של 400 מיליון שח או 6.2% מהמכירות.
של קסטרו: מכירות 2.1 מיליארד ₪, רווח נקי של 134 מיליון שח, 6.4% מהמכירות.
של גולף: מכירות של 871 מיליון שח, רווח נקי של 65, 7.4% מהמכירות.
כלומר, עלות שכר עבודה בחנויות בלבד (ללא אנשי מטה):
של פוקס, 960 מיליון ₪.
של קסטרו, 315 מיליון ₪.
של גולף, 131 מיליון ₪.
חיסכון של 30% בעלויות הללו יכול תיאורטית לחתוך הוצאות שכר ולהגדיל בהתאם את שורת הרווח:
לפוקס: חסכון של 288 מיליון ₪ בשנה. ושיפור % רווח נקי ל11% ממחזור המכירות (לעומת 6.2% היום)
לקסטרו: חסכון של 95 מיליון שח בשנה, ושיפור % רווח נקי ל11% ממחזור המכירות (לעומת 6.4%)
לגולף: חסכון שנתי של 39 מיליון שח ושיפור % הרווח הנקי ל12% ממחזור המכירות (לעומת 7.4% כיום).
מדהים, לא?
כן, אני יודע שאני קצת פופוליסט.
כן, אני יודע שזה דורש השקעות ותחזוקה.
כן, אני יודע שזה דורש הטמעה.
כן, אני יודע שזה דורש אפיון מדויק כדי שהטכנולוגיה באמת תתרום ותעבוד בשבילנו ולא ההיפך
וכן, אני יודע שחלק מהחברות כבר מאמצות טכנולוגיה, מי יותר ומי פחות.
אבל בואו לפחות נסכים על דבר אחד – המספרים האלה יכולים לשנות רווחיות של חברה מקצה לקצה, כך שלכל הפחות הם שווים בחינה אמיתית של שילוב טכנולוגיה בריטייל ולא רק בשביל לסמן וי.