מה הקשר בין קוקה קולה ואדידס?
הימים הם ימי שנות ה80 וה70 העליזות, מייקל ג’קסון בשיאו, מכנסי פדלפון חזק באופנה, דור הבייבי בומר הוא הדור שכל המשווקים נלחמים על ליבו וכיסו בארה”ב מתחוללת מלחמה – מלחמת הקולה בין פפסי וקוקה קולה.
פפסי, דרך קמפיינים מבריקים ופרסומות סופר קריאטיביות שמגחיכות את קוקה קולה מצליחה להיתפס כמותג הצעיר, השובב והאהוב ע”י הצעירים.
וקוקה קולה? המותג הרדום, העייף והלא רלוונטי. ויותר חשוב – הם מאבדים נתח שוק לפפסי.
אחד הקמפיינים החזקים ביותר של פפסי היה מבחן טעימה עיוור שבו פעם אחרי פעם נמצא שהצרכנים מעדיפים את הטעם של פפסי.
קוקה קולה מבינה שאין ברירה ומחליטה שכדי להילחם בפפסי צריך להוציא נוסחה משופרת לקולה שלהם.
ב 1985 ולאחר חודשים ארוכים ארוכים של פרויקט נוסחה משופרת יקר וסודי, קוקה קולה יוצאת לשוק עם הקולה החדשה ו…
זה היה כשלון מהדהד.
הצרכנים זעמו ולא הסכימו בשום פנים לוותר על הקולה הישנה.
סוף דבר, קוקה קולה התקפלה תוך 3 חודשים, גנזה את הקולה החדשה והחזירה את הקולה הישנה למדפים ועל הדרך גם לקחה בחזרה את נתח השוק שאיבדה לפפסי.
ובאופק אחר –
ב1994 אדידס משיקה לקראת המונדיאל בארה”ב את אחת הנעלים הכי אייקוניות של המותג – הפרדטור.
הנעל הזו הפכה ברגע לנעל הכדורגל שאולי הכי מזוהה עם אדידס. מה היה בה שהפך אותה לכזו אייקונית?
שילוב של כמה דברים:
שוק הכדורגל היה די מנומנם עד אז. נייקי נכנסה לקט הכדורגל רק ב1994 ואדידס נלחמה בעיקר מול פומה, דיאדורה, קאפה וכו.
נעל הפרדטור הייתה שונה עיצובית והושקעו בה טכנולוגיות והנדסת אנוש מתקדמות לתקופה.
בנוסף, זאת הייתה תחילת תקופת המגה-פרזנטורים בכדורגל (מסי רק בן 7) וטרום תקופת הרשתות החברתיות (אינסטגרם הושקה רק ב2010). הכדורגלנים הכי טובים שיחקו עם הנעל האייקונית – זינדין זידאן, ראול, צ’אבי, דל פיירו וכמובן כמובן – דיוויד בקהאם – המשפיען הכי בולט עד הופעת מסי, רונלדו והרשתות החברתיות.
במשך יותר מ20 הושקו בזה אחר זה עיצובים ודגמים חדשים של אותה פרדטור. אחת ההשקות הבולטות והזכורות מבחינה עיצובית הייתה הפרדטור מאניה שהושקה לקראת מונדיאל 2002 בקוריאה ויפן.
דוגמאות? בבקשה:
זוכרים את הבעיטה החופשית המפורסמת של בקהאם ואנגילה מול יוון לקראת מונדיאל 2002? נו.. ההיא.. המסובבת הפוך? פרדטור.
זוכרים את ה-וולה של זידאן בגמר ליגת אלופות 2002 של ריאל מול לברקוזן? פרדטור.
זוכרים את הצמד של זידאן מול ברזיל ב1998? פרדטור (נתעלם מהעובדה שהוא הבקיע בנגיחות…)
ואז ב2015 ואחרי למעלה מ20 שנה של פרדטור, אדידס מחליטה באופן פתאומי לעצור את הליין של הפרדטור כדי לפנות מקום למשפחות אחרות צעירות
ומבטיחות.
הצרכנים זעמו (מצלצל לכם מוכר?) שהפסיקו לייצר את הדגם האהוב ועל הנוסטלגיה שנלקחה מהם אבל הפרדטור יצאה מהמשחק וירדה לנוח על הספסל.
עד ש…
בתחילת 2017, אדידס שוברת את האינטרנט כשביום ההולדת של בקהאם היא מוציאה עבורו ליין פרדטור מיוחד כמחווה לפרדטור מאניה (ההיא מ2002)
ההיסטריה של הצרכנים סביב ההשקה המחודשת מאפשרת לאדידס ברירה אחת בלבד, ובדומה לקוקה קולה, אדידס מחזירה את הפרדטור לשוק וממשיכה מאז ועד היום להשיק בכל שנה דגם משופר של הנעל האייקונית.
הצרכנים לימדו את אדידס וקוקה קולה שיעור חשוב –
חיבור רגשי למותג שפורט על נימי הנוסטלגיה (“הטעם הראשון”, “הנעל הראשונה”) זה קשר חזק מאוד גם אם הוא אינו בולט לעין קשה לעיתים להבחין בו במבט ראשון.