להתראות רומנטיקה, שלום רווח והפסד

המותגים העולמיים הרימו ידיים ומעבירים את ניהול החנויות לזכייני ריטייל מקומיים ובינלאומיים שזאת ההתמחות שלהם.

בעצם יש פה הודאה באשמה מצדם: אנחנו לא יודעים לנהל ריטייל בצורה טובה. לפחות לא טוב כמו מי שמתמחה בזה.

נייקי מעבירה לזכיינים בינלאומיים, מובילים, רציניים וחזקים כמו ריטיילורס למשל את ניהול החנויות בארץ ובעולם.
אדידס העבירה לאלקטרה, קבוצת ריטייל חזקה במונחים מקומיים, את ניהול רוב החנויות בארץ.
ועכשיו – תורה של דקטלון לחפש זכיינים שיחליפו אותה בניהול והפעלת החנויות.

כאשר המותג מפעיל בצורה ישירה את החנות, הוא שולט בלעדית במותג ובסדר היום שלו.
כמובן שחשוב למותג גם להרוויח. לכולם חשוב. אבל במידה רבה חשובים לו עוד דברים נוספים כמו שימור ובניית הון המותג לטווח ארוך ולכן נושאים כמו נראות חנות, חוויית צרכן, שירות לקוחות ובניית קהילה יקבלו תיעדוף גבוה ברשימה ובמקרים רבים המותג אפילו יחליט שלא לסגור חנויות שאינן מרוויחות מאותן סיבות לעיל.

נשמע רומנטי, לא?
בהחלט.
אבל…בסוף היום צריך לשלם חשבונות, לשלם משכורות ולהראות לבורסה גידול ברווחים ובהכנסות.

ואז צריך להתעורר מהנאיביות או כמו שאומר ויקטור חסון בגבעת חלפון: “לעסק סרג’יו”.

ובכל הנוגע ליעילות תפעולית – הזכיינים המתמחים מביסים את הניהול של המותגים.

הזכיין הקמעונאי קודם כל ולפני הכל מסתכל מתוך ראייה כלכלית טהורה של רווח והפסד.
הוא יתעדף מכירה למ”ר על פני נראות חנות, הוא יתעדף אחוז שכר דירה מהמחזור על פני חוויית צרכן ויתעדף קיצוץ הוצאות של שכר עבודה על פני מתן שירות פרימיומי בחנות.

הוא יבדוק כל הוצאה והוצאה דרך החור שבגרוש.
אלקטרה למשל סגרו חנויות לא רווחיות של אדידס. בום. אין סנטימנטים.
קודם כל רווח. אח”כ כל השאר.
זאת לא ביקורת. פשוט מבחינת הזכיין אי אפשר אחרת.

חשוב להבין שאלו מגמות עולמיות. אנחנו אמנם חשים אותן בארץ אך הן מתרחשות בכל העולם.

את מה שקורה עכשיו אפשר להגדיר במילה אחת: התמחות.
כל אחד יתמחה במה שהוא טוב.

החלוקה תהיה כך:
המותג ישקיע בבניית המותג (במקרים רבים, מטעמי ניהול מותג, המותגים יחליטו להשאיר אצלם את ניהול חנויות הדגל המובילות שלהן כמו חנויות נייקי טאון או חנות אדידס בדיזינגוף סנטר תל אביב), במוצרים איכותיים ובשרשרת אספקה.
הזכיין הקמעונאי יתפעל את המכירות, את ניהול רצפת המכירה ואת הלוגיסטיקה לנקודות המכירה.

התחלנו עם משינה ונסיים עם משינה:
זה לא נגמר, זה רק הסוף.
Dream Loud hashtagretail hashtagfranchise

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *