:בואו נדבר רגע על רווח גולמי
מה זה בכלל? ולמה זה כל כך חשוב להתנהלות תקינה של עסק?
לפני כמה שבועות העליתי פוסט בפייסבוק שסקר את תוצאות טרמינל איקס ברבעון 1 של שנת 2023.
הפוסט קיבל המון תגובות הארות והערות. הרבה מהן לגבי הרווח הגולמי.
כשאני מדבר על “רווח גולמי”, לא מעט פעמים אני מקבל מבטים מבולבלים.
המטרה בפוסט זה היא להסביר את המונח דרך דוגמה פשוטה ולחדד למה רווח גולמי הוא אחד המדדים הכי חשובים בניהול עסק אם לא החשוב בהם.
אז מה זה בדיוק?
רווח גולמי: האחוז של כל מכירה שכל עסק שומר לאחר תשלום עבור עלות ייצור המוצר או השירות.
הנוסחה לחישוב הרווח הגולמי היא פשוטה:
(הכנסה – עלות סחורה שנמכרה) / הכנסה
ובמילים: ההכנסה פחות עלות הסחורה שנמכרה מחולקת בהכנסה.
הכי קל להציג זאת בדוגמה. בואו נחשוב על זה כך:
- אנחנו מוכרים לימונדה ב-20 ש”ח לכל כוס.
- החומרים שהיינו צריכים כדי להכין את כוס הלימונדה – המים, הלימונים, הסוכר והכוס עצמה – עלו 8 ₪.
- נשארו אצלנו בכיס 12 ₪.
- מה שמעניק לנו מרווח גולמי של 60%. ((20 – 8) / 20).
ולמה זה כ”כ חשוב?
- הכי ברור ואינטואיטיבי: רווח גולמי גבוה => העסק מרוויח יותר כסף.
- רווח גולמי גבוה => נשאר לנו בכיס יותר כסף לשלם את ההוצאות השוטפות והתפעוליות של העסק (שיווק, כ”א, לוגיסטיקה וכו).
- רווח גבוה = שכפ”ץ => העסק יותר יציב ומחוסן בפני השפעות חיצוניות כמו ספק שהעלה מחירים, עליית מחירי ייצור, שילוח או סחורות, כניסת מתחרה וכו.
- ככל שהרווח הגולמי גבוה מאפשר לנו להציע הנחות גדולות יותר לצרכנים ועדיין להישאר רווחיים בשורה התחתונה.
- ככל שהרווח גבוה יותר זה מאפשר לנו לסלוק פריטים דלי מכר במבצעי כסאח ועדיין לא להפסיד כסף.
- מעיד על עוצמת התחרות. בהכללה, אם הרווח הגולמי שלי נמוך = תחרות גבוהה. גבוה = תחרות נמוכה. כי תחרות גבוהה מונעת מאיתנו להעלות מחירים ולשפר את הרווח הגולמי.
- בהכללה, רווח גולמי שמצטמצם משנה לשנה מעיד על הרעה בפעילות העסק. אפשר למצוא יוצאים מהכלל כמו הכנסת מוצר חדש עם רווחיות נמוכה אבל מכירות גבוהות למשל.
האם אתם יודעים מה הרווח הגולמי שלכם?
מי שיודע – מצוין! מה הפעולות שאתם יכולים לעשות על מנת לשפר אותו?
מי שלא יודע – לא טוב! המלצה חמה להעמיק את הידע בתחום.