מה אומרים? לא אומרים.
מהלך די חריג בנוף שוק הספורט הישראלי – חציית קווים למתחרה.

קצת היסטוריה בשביל הקונטקסט:
ריטיילורס של דובי שניידמן ושותפיו הוקמה אי שם ב2008.
בישראל פעלו אז 5-6 זכיינים קטנים יחסית ולא משמעותיים של נייקי שכל אחד החזיק מספר מצומצם של חנויות. ריטיילורס 1.0 הייתה אחת מהם אבל החזיקה חנויות במיקומים בקניונים נחשבים (קניון רמת אביב, דיזינגוף סנטר).

ב2014, מתוך כוונה אסטרטגית ללכת אול אין על שוק הספורט, החל הראל ויזל לקנות החוצה את הזכיינים האלה.
הוא קונה את כולם במלואם לתוך ריטיילורס. דובי שניידמן נשאר מנכ”ל ריטיילורס ועם אחוז קטן יחסית (כ10%). מהלך מקובל מאוד אצל ויזל כאשר הוא נכנס לתחום שאינו בקיא בו הוא משאיר מישהו שכן מכיר (ראו בילבונג, ללין, סאקס וכו).

קופצים בזמן כמה שנים.
ריטיילורס 2.0 הופכת למפלצת דרך השקעות אדירות, חזון וקשרים שרק קבוצה כמו פוקס ואיש כמו הראל ויזל יכולים להביא.

ריטיילורס, עם דובי שניידמן כמנכ”ל, הופכת לשם נרדף לנייקי.
היא משדרגת בכמה סדרי גודל את חנויות נייקי בישראל. היא מקבלת, לראשונה, זיכיון להפעיל חנויות נייקי בקנדה ולאחר מכן בעולם כולו והופכת להיות זכיין משמעותי מאוד של נייקי בעולם (!)
במקביל, היא מקבלת מפוט לוקר את הזיכיון בארץ ומטיסה את המותג לשמיים. היא רושמת הצלחות אדירות לצד כישלונות מהדהדים כמו דרים ספורט ושת”פ עם פוט לוקר אירופה.

הכסף הגדול מתחיל להגיע. משקיעים כמו לאומי פרטנרס נכנס בהשקעה ראשונית.

ואז ב2021 הנפקה של ריטיילורס בבורסה במחיר שיא והכסף הגדול באמת מגיע.

ב2023 דובי שניידמן פורש מריטיילורס מיליונר.

שום דבר מזה לא היה קורה בלי בולדוזר כמו הראל ויזל. כלום.

ועכשיו אתה חוזר בחזרה.
אבל לנמסיס של נייקי. לאדידס.

אין לי מושג מה הראל ויזל חושב על המהלך. אני יכול רק לנחש מתוך ניסיון אישי:
בתחילת העבודה שלי בפוקס לפני שנים רבות, הגעתי לעבודה בפוקס עם טישרט, רחמנא ליצלן, של קסטרו.
את המבט שלו לא אשכח לעולם 😊

ברמה המקצועית,
דובי שניידמן מגיע כדי לקחת את אלקטרה/אדידס לחו”ל. בדיוק כמו מה שעשה יחד עם ויזל בריטיילורס עם נייקי.

הצעד הזה של אלקטרה/אדידס לצאת לחו”ל הוא נכון, הגיוני ומתבקש אבל לדעתי מוקדם מידי. אלקטרה צריכה עוד זמן ריצה עם המותג אדידס בארץ כדי להטמיע דנא ותרבות ארגונית ואז לצאת.

ריטיילורס, לפני שיצאה בסערה לחו”ל עם נייקי, למדה על אש קטנה בישראל במשך כמה שנים מה זה לעבוד עם ומול מותג בינלאומי. נראה שלאלקטרה/אדידס קצת אצה הדרך עם יציאה לחו”ל. אולי בגלל הרצון לנצל את המומנטום וההייפ הרותח של המותג והחשש שכלל לא בטוח שההייפ יהיה שם באותה עוצמה בעוד 2-3 שנים. ההגעה של דובי היא מן הסתם כדי לקצר את תהליך הלמידה.

ובכל זאת, למהלך הזה יש יותר שאלות מתשובות:
האם אלקטרה תצליח בלי ויזל הבולדוזר שדוחף? האם אלקטרה/אדידס תצליח לעוף כמו ריטיילורס/נייקי? איך ייראה המאבק בין שתי הקבוצות האלה בארץ? איך ייראה העתיד הקרוב והרחוק ואיך עליית המותגים ״הקטנים״ כמו לולולמון, אלו יוגה, און קלאוד, הוקה וכו תשפיע על מפת הספורט העולמית בשנים הקרובות?

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *